Wednesday, June 03, 2009

MAJLIS PENYERAHAN BANTUAN IHSAN MANGSA BANJIR

  1. Tarikh 28 Mei yang lepas telah melakar satu lagi sejarah di DUN Dusun Tua. Hampir 1 ribu keluarga telah menerima bantuan ihsan sebanyak RM1,000.00 bagi setiap keluarga dari kerajaan Persekutuan. Bantuan tersebut disalurkan kepada mangsa banjir yang telah melanda seluruh DUN Dusun Tua pada 13 Mac yang lepas, banjir paling teruk sejak 15 tahun.
  2. Walaupun agak terlewat, pujian harus diberikan kepada Ketua UMNO Bahagian Hulu Langat, YB Johan b Abd Aziz yang telah bertungkus lumus memohon dan merayu bantuan tersebut dipercepatkan. Saya tidaklah berniat untuk mengampu atau membodek, tetapi hakikatnya kalau usaha ini tidak di terajui dengan penuh komitmen dan rasa tanggungjawab oleh YB Ketua Bahagian, saya pasti, bantuan atau peruntukan yang disalurkan ke akar umbi tidak akan sebanyak ini. RM1,000.00 untuk hampir 1000 keluarga bermakna pada petang 28 Mei tersebut, hampir 1 juta ringgit telah diserahkan kepada rakyat.
  3. Namun begitu, terdapat beberapa rungutan daripada orang ramai yang hadir. Maklumlah, ada yang sudah sedia menunggu di Dewan Institut Kemahiran Belia Negara, Dusun Tua sejak jam 12.30 tengahari, padahal jemputan rasmi untuk semua penerima adalah pada jam 2.00 petang...!!!
  4. Saya akui, keadaan di Dewan IKBN ketika itu tidaklah begitu selesa. Dengan cuaca yang begitu panas dan kehadiran orang ramai yang bersesak-sesak, saya amat faham dan mengerti keluhan orang ramai. Kalau saya berada di tempat penerima bantuan tersebut, saya pasti saya juga akan merasa tidak selesa, dan pastinya darah saya juga begitu mudah untuk mendidih.
  5. Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih di atas kerjasama dan tahap kesabaran yang begitu tinggi yang telah ditunjukkan oleh semua yang hadir. Bukanlah niat UMNO Bahagian Hulu Langat untuk sengaja melewat-lewatkan penyerahan bantuan tersebut. Saya faham, menunggu hampir 2 jam untuk menerima bantuan bukanlah sesuatu yang boleh dilalui dengan mudah.
  6. Pihak UMNO Bahagian Hulu Langat bukanlah cuba untuk memberikan alasan di atas kelewatan tersebut. Bukan juga untuk menuding jari kepada mana-mana pihak. Hakikatnya, wang tunai untuk diserahkan kepada semua mangsa banjir tersebut sepatutnya tiba pada jam 12 tengahari. Tetapi, entah kenapa, wang tunai tersebut, yang jumlahnya hampir mencecah RM1 juta, hanya tiba di IKBN pada jam 3.40 petang. Saya mohon anda sekelian cuba untuk memahami situasi tersebut, di mana petugas-petugas terpaksa bekerja dengan pantas untuk memastikan jumlah wang tunai yang diterima mencukupi dan kemudian harus di agihkan pula mengikut kaunter. Kesimpulannya, banyak masa telah terbuang akibat daripada kelewatan tiba wang tunai tersebut.
  7. Sekali lagi, saya bagi pihak UMNO Bahagian Hulu Langat ingin memohon ribuan maaf di atas kelewatan tersebut, walaupun ianya bukanlah seratus peratus berpunca dari pihak kami. Maaf dan terima kasih di atas kesabaran tuan-tuan dan puan-puan.
  8. Semoga segala kelemahan dan kekurangan yang dialami oleh orang ramai pada hari tersebut, tidak akan berulang lagi di masa depan.

3 comments:

Anonymous said...

Bila kerajaan buat jasa, dikenangnya sikit je.. bila kerajaan buat salah sikit, kutukannya.. masyallah...

itulah sifat manusia..

View Profile: Rantong™

-M- said...

Berakit2 ke hulu, berenang2 di tepian..
Berpanas2 dulu, bersenang lenang kemudian la..

hehe..

Anonymous said...

Saya ingin bertanyakan ttg bantuan banjir yang masih belum diterima oleh beberapa mangsa banjir di hulu langat?