Friday, June 12, 2009

SISTERS IN ISLAM

  1. PAS mendesak Majlis Fatwa Kebangsaan agar mengharamkan Sisters In Islam (SIS).
  2. Yang peliknya, DAP yang kita kenali selama ini musuh dan anti Islam begitu beria-ia mempertahankan SIS, atas alasan Hak untuk bersuara dan berpersatuan.
  3. Pelik bin Ajaib. Perkara macam ini pun DAP nak campurtangan. Atau sememangnya ada agenda lain? Kita semua tahu bahawa SIS memang "berkawan rapat" dengan Pakatan Rakyat, Islam Liberal (sejak bila pula ujud bermacam jenis Islam) yang didokong oleh SIS mungkin juga lebih disenangi Pakatan Rakyat yang kononnya memperjuangkan ketuanan Rakyat.
  4. Sejak awal penubuhan SIS, saya tidak pernah bersetuju dengan sebarang pendirian dan pandangan pertubuhan tersebut. Pada saya, konsep Islam Liberal yang ingin dibawa oleh SIS seperti ada yang tidak kena. Saya bukanlah alim ulamak yang mampu untuk menjatuhkan sebarang hukum, tetapi dari pemerhatian saya, konsep Islam Liberal ini terdapat beberapa tindakan, kenyataan dan pendirian SIS yang mempertikai dan mempersoalkan hukum Allah. Maafkan saya sekiranya pandangan saya ini salah.
  5. Mungkin Hj Hadi dan PAS telah menyedari hakikat ini, hakikat yang kita, orang UMNO belum nampak (atau pura-pura tidak nampak disebabkan kepentingan politik). Mungkin juga ada kebenaran dan justifikasi terhadap desakan PAS, cuma kita saja yang enggan mengaku bahawa gerakan "memodenkan" Islam yang dibawa SIS ini amat merbahaya jika tidak dibendung. Apatah lagi golongan muda Islam Malaysia mudah untuk tertarik dengan gerakan SIS yang kononnya membawa pemodenan, liberasasi, dan memperjuangkan hak wanita Islam yang "selama ini tertindas oleh hukum Allah".
  6. Saya mencadangkan agar Majlis Fatwa, ataupun pihak JAKIM membuat siasatan dan kajian yang telus, jujur dan terperinci bagi sekurang-kurangnya memahami apa itu SIS yang sebenarnya. Pertubuhan ini membawa nama Islam, dan seharusnya lebih bertanggungjawab dalam mengeluarkan kenyataan dan menyatakan pendirian.
  7. Walaubagaimanapun, tindakan PAS untuk mendesak Majlis Fatwa tidaklah boleh disokong. Tanpa bukti kukuh, hanya modal air liur sahaja untuk menarik perhatian umum ketika menyampaikan ucapan tidak dapat untuk menjustifikasikan desakan tersebut.
  8. Begitu jugalah dengan kita, saya berharap pemimpin-pemimpin UMNO tidaklah terlalu memberikan komen menyokong SIS. Bawalah bersabar, jangan kerana isu ini dibangkitkan oleh PAS, maka kita terus melompat untuk menyerang balas (ooopss... dah terlewat rupanya). Fahamilah dulu apa yang tersirat.
  9. Akhir sekali, saya mencadangkan kepada pihak SIS, tukarlah nama pertubuhan anda. Pakailah nama apa pun, Sisters In Solidarity, atau apa saja. Janganlah gunakan perkataan Islam, kerana saya percaya adik-adik dan puan-puan serta cik-cik semua tak akan terpikul tanggungjawab yang begitu berat untuk kononnya berjuang atas nama ISLAM dalam pertubuhan anda.

7 comments:

The Lying Eyes said...

salam perjuangan,

biasalah kalau dah satu kapal banyak nakhoda susah la....

reek said...

orang islam bodoh macam babi. patut mati punya agama. muslim semua otak kering. cipta nama bodoh ada lah.

fargoman said...

If this is the quality of journalism in Malaysia, then we must be reading trash.

boleh said...

umno youth = otak babi = muka monyet = ekor beruk = samseng bodoh = kurang ajar buruk pengganas……….bagus pergi mampus semua……….terus berkubur tidak bangkit lagi……….bullshit!!!!!!!!!!

Anonymous said...

to reek to colooc...
oi cina2 bodoh dah duk kat malaysia ni byk ckp plak
xsedar ke atuk2 korang dulu pendatang..
klu xduk malaysia korang merempat la we..xsedar diri punya cina makan babi...

Anonymous said...

boleh org mcm ko la yg bersekongkol ngan barua2 tu nk memburukkn nama bangsa tp xtau la pe bangsa ko tu....
reek n coolooc yang mangkuk ko kutuk2 la muslim yg pasti bangsa2 u all la kayu pembakar api neraka nnti ha......

Buragas Alam said...

To: Reek, Konek and Colooc...

If u feel u're unsuitable living in Malaysia. We Malaysian welcome all of you to change your citizenship to Hong Kong, Taiwan, China or maybe if given extravaganza to Canada.

It is clear from your statement u're bloody racist. This country needs unity. Above all, we Malays, have already gone too far by giving to other races to monopolized the economics and educations. U can go UK, Canada or even US which has a powerful community to stand beside your own origin China.

This is only a simple english statement before i go beyond much deeper and realize that your community is not more than a national disaster.